tirsdag 6. april 2010

Tørr, men produktiv påske.

Tørr i den forstand av at båten fremdeles står på land. Været har ikke vært tørt, for å si det mildt.

Men her ligger båten altså, èn uke etter den skulle vært sjøsatt, og en skagentur fattigere.
Tre båter er fremdeles i veien for at Aud skal kunne sjøsettes, og lille Aud står fremdeles nest innerst på rekka, som du ser her på bildet. Jeg hadde et ørlite håp om å få sjøsatt henne i løpet av påsken, men det ble altså med håpet.. Sånn sett kan jeg være glad for at det har regnet skinn og kaniner hele påsken. Det ville vært langt mer surt om jeg hadde gått glipp av en uke med solskinn på havet. Alikevel kan jeg ikke klage. Påsken har vært upåklagelig produktiv fra min side og jeg har fått fullført masse prosjekter med båten.

Med god hjelp fra kompis Ola snekret vi nye luker til lasterommene i cockpit (takk for sniklån av verksted, Christian Radich!). De gamle lukene var pill råttende så det var litt knotete å få tatt nøyaktige mål av dem, og resultatet ble deretter. Lukene ble litt for store og måtte skjæres til med håndsag da jeg skrudde dem på. Det ble ikke pent, men det funker. Er ikke så nøye om resultatet ikke blir perfekt så lenge det fungerer rent praktisk! Bildet til høyre holder jeg på å impregnere og male lukene på verandaen til far (og legg merke til at solen skinner, for èn gangs skyld!). Bildet under det ferdige resultatet.




Voila, nesten perfekt!

Så til de virkelig gode nyhetene. Seilgarderoben oppdateres i disse dager drastisk. Jeg tok en snarvisitt til seilmaker Eklund for å sjekke om han kunne sy inn et par rev i storseilet. Det besøket endte med at jeg kjøpte en brukt stormfokk, en brukt genoa, og nytt storseil er under produksjon. Ikke dårlig det, for å være impulskjøp. Siden seilmakeren likte slike oppkjøringsprosesser til jordomseiling som det S/Y Aud er, fikk jeg også meget hyggelige priser. All ære til denne mannen for god service! Når jeg får seilene skal seilgarderoben være rustet for alle forhold, og jeg trenger ikke bekymre meg nevneverdig for at seilene skal revne på vei over nordsjøen i sommer. Om jeg seiler til Shetland eller Skotland vil tiden vise..

Brutter`n måtte også settes i sving i påsken, her legger han et lag bunnstoff.




Det var altså foreløpig status. Så får vi håpe skuta kommer seg på vannet innen kort tid og seilingen kan begynne!


Hva er det for en kraft som driver oss bort fra det makelige og velkjente, og får oss til å ta opp utfordringer, selv om vi vet at verdens herlighet er forgjengelig? Jeg tror denne impulsen kalles søken etter meningen med livet.

- Paul Coelho

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar