lørdag 16. januar 2010

fremgang, motgang, medgang


Lang tid er gått siden sist innlegg på bloggen.


Det har flere årsaker. Det er vinter, det har vært bikkjekaldt, jeg har flyttet, begynt på skole osv osv. Men nå, nå ser jeg håp og lys i tunellen. Våren nærmer seg med stormskritt (det er jo tross alt midten av januar!), fuglene synger, solen skinner, og livet smiler til en fremtidig jordomseiler. Inne i mitt hode foregår planleggingen av den kommende sesongen på høyt gir. Jeg har flyttet fra Bergen og er nå endelig "hjemme" i Oslo by og 550 kilometer nærmere Aud. Jeg er godt i gang med skoleåret og jeg begynner nå å se konturene av hvordan dette året vil bli, seilemessig. Aud skal sjøsettes så fort det lar seg gjøre og arbeidet med å få henne i stand til sesongen skal påbegynnes så fort det blir litt mildere i den til nå sinnsykt kalde lufta.

Som nevnt ser jeg nå konturene av dette året, seilemessig, og det ser omtrent slik ut:

Våren: Istandsetting og mekking
Påsken: Skagen
Mot sommeren: I frihelger skal det seiles opp og ned Hvaler og Oslofjorden.
Sommeren: Edinburgh - det lille, men store eventyret!
Høsten: Det samme som mot sommeren
Vinter: Klargjøring for salg

Jeg har med andre ord mye å se frem mot. Skagen går som planlagt og tidligere nevnt i bloggen. Nytt er at jeg har byttet ut Shetland med Edinburgh. Grunnen til det er at jeg i sommer skal gjennomføre sommertjeneste på ni uker i et fengel et sted i landet, av disse ni ukene har jeg tre eller fire uker ferie. I sommertjenesten kan jeg i værste fall riskikere å havne i Tromsø(!). Jeg får ikke vite nøyaktig når jeg får ferie i sommer før etter påske, men jeg skal gjøre så godt jeg kan for å få jobbet i et fengsel på østlandet og samtidig få fire uker ferie. Den ferien skal selvfølglig utnyttes maks, og Aud skal krysse sitt første hav, Nordsjøen! Det skal bli stort. Edinburgh er endel kortere enn Shetland, og derfor satser jeg heller på en tur til dit da tiden kan bli knapp for Shetland. Målet er å få ferie i starten av juli slik at jeg kan samkjøre med ferien til Ola, så den gamle sjørøveren også får vært med på tur. Jeg satser på å være fire mann ombord i sommer. Dette for at vi blir nødt til å gå vakter på sjøen og sitte til rors hele veien da Aud ikke har noen selvstyring. Jeg regner med at overfarten fra Kristiansand til Edinburgh vil ta omtrent fem døgn. Vil du, eller kjenner du noen der ute som kunne tenke seg å være med på tur i påsken eller sommeren, send meg en mail! Jeg kan garantere en ukomfortabel, men spennende tur! Hyre er det heller dårlig med..

Så til høsten og vinteren. Høsten skal som våren også utnyttes maks for å få skvist inn mest mulig seiletrening. Kanskje jeg også melder med på noen små regattaer i Fredrikstad slik at jeg får prøvd meg på det også. Vinteren står det i følge listen over "klargjøring for salg". Det stemmer. Aud skal selges våren 2011, og da begynner jakten etter Aud II, min framtidige jordomselingsskute og nye hjem. 2011 skal jeg jobbe pliktår for fengselsskolen, og da er det viktigere enn noen gang at jeg holder meg på østlandet og nærme båten. Kanskje jeg til og med blir nødt til å bo i huset mitt i Mysen det året, slik at jeg slipper å skatte meg i hjel da det skal selges før jordomseiling.

Det er som nevnt mye som må gjøres med den gamle skuta før hun er klar til å erobre nytt land. Båten skal være ship shape før sesongen, jeg har mange timer med banning og sverting foran meg, og jeg er kjempemotivert!

Her er reiserutene for årets turer:

Påsken:


Vis Skagen påsken i et større kart


Sommerens eventyr:


Vis Edinburgh sommerferie i et større kart




Har du aldri sett Alhambra? Eller murene i Toldeo? Eller Venezia? Ayers Rock? Machu Picchu. De er der, og de venter på deg. Stedene der andre har vært. Nå er det din tur.

- Pam Brown

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar