mandag 30. november 2009

Nye idèer blir til, mens andre visner hen





Selv om det ikke er mye aktivitet på bloggen om dagen betyr ikke det at hjernevirksomheten har stoppet helt. Selv om det er vinter, og selv om julen står for døren, tenker jeg så det knaker på mulige reiseruter, på hvor jeg vil bosette meg i landet året før jeg reiser, på hva slags utstyr jeg trenger, og på riktig valg av skute og mannskap. Julen er for øvrig oppskrytt. I mitt stadig utviklende langturseilerhode former det seg hele tiden nye idèer hva gjelder jordomseilingen. Noen av disse tenkte jeg at jeg skulle dele med dere nå.

Først reiserute. Jo flere reiseskildringer jeg leser, desto flere tanker popper opp i hodet mitt, og desto flere plasser drømmer jeg om å besøke. Av bøker som i den siste tiden har inspirert meg kan jeg nevne Alla sa att vi skulle , Blaatur (anbefales!), Tangvald-bøkene og div. Jack London. Reiseruten vil hele tiden være i forandring, og en nøyaktig rute vil aldri planlegges. Jeg lever for spontaniteten. Noen tanker har jeg likevel gjort meg etter å ha lest reiseskildringer i ett år. Jeg vil bruke et helt år i stillehavet. Etter stillehavet vil jeg (pr. i dag) ikke seile inn i Middelhavet via Suez. Jeg vil seile rundt Afrikas kapp, over Atlanteren for 2. gang, og returnere til Norge etter ca 4 år på tokt.. Det er fint å ha noe å se frem mot, så får vi se om planene holder.

Så bosted. Jeg er straks ferdig med mitt praksisår i Bergen. Jeg holder nå på å pakke snippsekken, og reiser over fjellet og hjem til østlandet i løpet av desember. Jeg takker Bergen for et flott år, men jeg må innrømme at det skal bli godt å komme hjem til familie og venner, og asvaltjungelen - Oslo by. Et år med skole står nå for tur. Et år med Oslo og alt som hører med. Akkurat hvor i Oslo jeg havner er usikkert. Foreløpig blir hytta i hagen på Mysen mitt hjem, frem til jeg finner meg en kåk i Tigerstaden. Etter 2010 må jeg nok en gang flytte på meg. Da skal jeg gjennomføre et pliktår i statens tjeneste, før jeg endelig kan kaste loss og si adjø på ordentlig, og seile jorden rundt med S/Y Aud . Jeg er spent på 2011. Da er jeg nødt til å plassere meg ved kysten, helst på østlandet, slik at jeg kan forbrede Aud til den store reisen våren 2012. Da skjer det. I dag, den 01.12.2009 virker våren 2012 ubeskrivelig langt frem i tid. Men med skole, arbeid, planlegging, og hverdagens generelle mas og tjas tror jeg det vil gå fort. Det siste året i Bergen har i alle fall gått svinfort.

Så neste års seiling, utstyr og mannskap. Neste år blir gøy! Jeg sjøsetter Aud til påske, og satser fremdeles på Skagentur i påskeferien. Alle ledige helger frem mot sommeren skal brukes på sjøen. Det skal trenes, læres og lekes. Jeg har i tidligere innlegg skrytt av at jeg skal seile til Shetland for å unngå partysvenskene neste sommer. I det siste at tanken om å seile til Skottland dukket opp. Edinburgh og malt whisky frister.. Og sånn forandrer planene seg plutselig (ref. spontanitet). Å samle mannskap til sommerens lille utflukt over Nordsjøen er såvidt begynt. Ola og Espen har meldt sin interesse, og hvis vi får koordinert feriene våre skikkelig skal vi det til å klaffe. Det skal i tilfelle bli en legendarisk tur. Watch out Nessie! Siste nytt på utstyrsfronten er at jeg har investert i redningsflåte. Jeg har kjøpt en brukt Seago offshore 4 manns redningsflåte, slik at vi kan føle oss trygge mellom plattformer og supplybåter. Får håpe den virker..

Summa summarum; planene forandres stadig, men èn ting er helt sikkert: S/Y Aud og hennes mannskap har mye å se frem mot!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar