lørdag 26. september 2009

Tørrlegging og vinterdvale


Her er vi i gang med snekringen. Bruddstyrken til 2"4" må selvfølgelig testes;)


Snart ferdig her, og onkel høids tar seg en velfortjent blås. Båten ble deretter flyttet til andre siden av marinaen hvor den ble løftet opp.


Ibsens ripsbusker og andre buskevekster hadde satt sitt preg på skroget etter to år i vannet. Etter en runde med Kärcher`n ble Aud ren og pen.




Fornøyd! Etter flere McGyver-løsninger og div kål og mekk satt skuta som støpt i krybben, like a glove!



Da er sesongen definitivt over, desverre.

Den ble markert med bygging av krybbe i steikende sol lørdag 26.september, med meget god bistand fra hobby-snekker og altmuligmann onkel høids. Evig takknemmelig for hjelpen! Krybben ble bygget i tre og bestod av 30 meter 2"4", og 15 meter forskalingsplank. Jeg hadde noen idèer om hvordan krybben skulle se ut, og etter litt prøving og feiling satt Aud som støpt. Riktignok ikke så estetisk vakker, men alikevel en krybbe. Da jeg kjøpte båten i påsken hadde den ikke vært på land på to sesonger og jeg var meget spent på hvordan skrog og kjøl ville se ut. Ikke overraskende hadde det grodd mye, men kjølen var heldigvis hel og pen. Jeg har altså ikke kjøpt den berømmte katta i sekken..

Det kjentes trygt og godt å få skuta på land for sesongen. Nå kan jeg for fullt konsentrere meg om neste års prosjekter. Jeg tenker å sjøsette Aud til påske og så seile til Skagen for å feire påsken der. Frem mot sommeren blir det mye helgeseiling og jobbing med båten, før jeg trår til med neste års hovedprosjekt. Shetland. Jeg satser på en fireukers ferie hvor jeg skal seile Fredrikstad-Shetland-Fredrikstad. Hovedmålet for denne turen vil være å bygge langturerfaring, samt å slippe den travle svenske skjærgården og dens ekstreme partyfaktor. Å seile til Shetland er ikke noe småtteri for en liten gutt fra Indre enfold med minimalt med seilerfaring. Derfor blir jeg nødt til å finne hvertfall ett mannskapsmedlem med mye erfaring, slik at jeg kan sylte ut masse lærdom av den personen, samtidig som at seilasen vil bli tryggere. Hvis det er noen der ute som ønsker å bli med på denne turen er det bare å ta kontakt med meg på tlf 92426655, eller e-post kristoffer.hoidal@gmail.com. Nøyaktig dato for avreise vil jeg komme tilbake til.

Før alt dette er det MYE som må gjøres med frøken Aud. Sikkerheten skal settes i høysetet før nordsjøseilas og nødvendig sikkerhetsutstyr som redningsflåte, nødpeilesender, overlevningsdrakt og stormfokk må anskaffes. Dette er utstyr som er dyrt i innkjøp, men dette er utstyr jeg også får bruk for på jordomseilingen. Jeg ser derfor på det som en investering i fremtiden. Rent økonomisk er det viktig for meg å ikke legge for mye penger i dagens Aud, da jeg uansett skal bytte båt før jordomseilingen.

I oktober skal jeg rense båten for utstyr, og dekke henne til for vinterdvale.

Avslutter naturlig nok med ukens sitat :

Om tjue år vil du være mer skuffet over ting du ikke gjorde enn over dem du gjorde. Så kast loss. Seil ut fra den trygge havnen.. Utforsk. Drøm. Oppdag.

- Mark Twain


1 kommentar:

  1. FLOTT blogg og FLOTT båt du har Kris.!! :o)) Håper du trives i Bergen nå :o) Knakende fin by sant? ;o) Masse lykke til med skole og andre prosjekter! Klem, Rita :o)

    SvarSlett