onsdag 26. august 2009

Status Ku.


Øl-Pøs + Godværsvinsjing = Sandy!


God Stemning og beinhard navigering langs svenskekysten


Kjekken Julster titter frem,mens andre diskuterer

Ting står stille om dagen. Hverdagen har innhentet meg og består av skole/jobb, trening, bøker og musikk. Avbrutt av helgefylla i ny og ne. Regningene dumper ned i postkassen og regnet pøser ned. Trist som faen, ikkesant?

For dem som fremdeles var i tvil (spesielt deg mamma); Ja, jeg skal fremdeles på jordomseiling, og ja, jeg skal ut på tur i mellom tre og fem år. Fytti katta som jeg gleder meg til å være helt uavhengig, vekk fra alt og alle der ute i det blå! Men det er bare å holde motet oppe, for drømmen går ikke i oppfyllelse før om enda to og et halvt år.

Status i prosjektet er at jeg omsider har ordnet meg en perm merket "Jordomseiling", så nå skal det ikke stå på byråkratiet! Selv om mange anbefaler å kjøpe båt i utlandet og starte seilasen fra kanariøyene eller middelhavet ønsker jeg å kaste loss fra moderlandet Norge, og hjemhavn i Fredrikstad. Der skal (forhåpentligvis) venner og familie stå på kaien og vinke adjø, mens rock`n`roll jomer utover fjorden i det Aud forsvinner i horisonten. Jeg har bestemt meg for å kalle også jordomseilingsbåten for S/Y Aud, selv om dagens Aud ikke vil være skuta som skal frakte meg rundt ekvator. Kjære farmor Aud var en meget høyt elsket person i vår familie, men hun måtte desverre gi tapt for kreften alt for tidlig. Navnet hennes lever alikevel videre i prosjektet, og jeg er overbevist om at hennes kjærlighet og gode familieånd vil bringe hell og lykke over turen. Hva gjelder reiseruten gjelder det å ikke planlegge for mye, og den beste planen er å ikke ha noen plan (har jeg lest). Noe må man alikevel planlegge, og ettersom jeg ikke skal på noen hastetur tenker jeg å bruke mye tid i stillehavet. Nord-sør i stillehavet er søt musikk i mine ører. Størrelsesmessig er jeg på jakt etter en langturbåt i størrelsesorden 33 fot og prisklasse ca 300-400.000,-. Tiden vil vise hva slags skrog det blir..

Neste sommer planlegger jeg å bruke 4 uker på sjøen. Da vil jeg seile Fredrikstad-Shetland-Fredrikstad. Nok segelveckan og pappagutter for min del, jeg vil over havet for å besøke nytt land! Det vil være en god måte å få seilerfaring, noe som jeg pr. idag mangler. Aud skal snart på land, motoren skal ut og jeg skal begynne å forbrede havseilas til Shetland. Sesongen ble kort, men jeg kan alikevel se tilbake på den med fryd. Når jeg kjøpte båten i Bergen før påske visste jeg ikke en gang hvordan man heiste seilene. Jeg har hatt en veldig bratt læringskurve, men jeg har laangt igjen før jeg kan kalle meg en seiler.

Nok om status og drømmer - tilbake til virkeligheten. Her sitter jeg, i Bergen, på internettkafè, men en kaffekopp ved min side og regnet fosser ned. Herlig!

Ukens sitat: «Den som lever uten litt galskap, er ikke så klok som han tror.»
- Per
Tangvald


Nyt h
østen, med noen bilder fra sommeren:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar