mandag 27. juli 2009

Tilbake til hverdagen

'
Happy skip!

Ferien er over. Trist, men sant. Jeg vil først og fremst takke alle som var med på å bidra til tidenes ferie! Takktakktakk!

Jeg hadde et stort ønske om å kunne heise det danske gjesteflagget. Slik gikk det desverre ikke, og Skagen ble liggende som et mål i det fjerne. Etter vi forlot Smögen seilte vi videre til Lysekil hvor vi ble liggende i et par netter. Her mønstret en smørblid Anders av, og jeg og Ole Petter var nå eneste mannskap om bord. Vi valgte i Lysekil å skille lag med brødrene Teigen, og resten av gutta på Fru Nilsen, for å sette kurs sørover og kanskje nå Gøteborg før vi ble nødt til å seile nordover igjen. Vi kom aldri lenger enn Marstrand - litt nord for Gøteborg. Her mønstret Ola på, og Ole Petter av. I Marstrand blåste det opp til stiv kuling på tirsdag, og lille Aud med sin 6 HK påhengsmotor ble litt for liten for elementene. Vi lå derfor værfast et par netter, og Gøteborg var bare å glemme. Ikke noe dårlig stemning av den grunn, da Marstrand kunne by på heftig uteliv og gode restauranter. Riktig nok med litt eldre klientell enn hva seglveckan kunne tilby. Det likte Ola godt!


Anders fiksa damene i Smögen

Ola måtte være tilbake i Oslo innen fredag, og jeg hadde en nattevakt som ventet, så det var særs spennende om vi ville rekke å seile tilbake eller ligge værfast i uværet. Kl. 0700 onsdag morgen kastet vi loss fra Marstrand og satte oss som mål å nå Grebbestad innen mørkets frembrudd. Siden Aud ikke fikk lanternene i gang før ferien kunne vi ikke seile om natten. I det vi nærmet oss Grebbestad 14 timer senere tok vi en telefon til Fru Nilsen for å sjekke hvor de var i løypa. Det var som vi fryktet. Seiltoget hadde inntatt Grebbestad. Vi var ekstremt slitene etter en stri tørn på sjøen, og veldig lite klare for Spritney Bears og den nyeste Aqua låta på tiende rekke longside. Vi fikk heldigvist skvist oss inn på brygga på Tanumstrand, og etter en øl i hotelbaren og lett underholdning fra noen særperotter i full familiekrangel sloknet vi tvert og sov, lenge..

Morgenen etter stresset vi ikke med å komme oss avgårde, men etter vi omsider fikk kastet loss bestemte vi oss for å gå til Skjærhalden. Pizza`n på Skjærhalden har nemlig noen legendariske gallianoshots! Vi fikk god bør og føyk opp kosterfjorden som en lek. Når vi annkom Hærfølrenna fikk vi øvd på manøvrering for seil i trangt farvann også. Supert. I det vi går til kai smiler jaggu en alltid like blid Martin Kjeve til oss fra skjærgårdsjeepen sin. Han hadde vært med på ungdomsleir med Henrik Torpers nye konsept - ActiveCamps (http://www.aktivcamps.no/). Henrik lå her i sin nye bolig - en Sun Oddesey 36. Alltid gøy å uventet møte kjentfolk. Kvelden gikk som den måtte gå. Vorspiel i Voyage - båten til Henrik, for så å shotte gallianoshots på værtshuset.

Dagen derpå voknet vi opp til god vind og liten kuling på Skjærhallen og var klare for sjarmøretappen inn til Marnetvika . I det vi går ut av Skjærhalden heiser vi alle kluter og får litt uventet brynet oss på vindenes sterke krefter i det Aud krenger så mye av hun nesten tar inn vann over rekka. Oops, kanskje litt overmodig, men hva kan man forvente av to amatører? Etter litt strev får jeg rullet inn storseilet og dermed retter skuta seg opp og vi blåser avgåre i 6-7 knop kun for genoa.


seglveckan


uendelige rekker longside

Etter nesten tre uker ombord i Aud var det med sorg at jeg la henne til kai og vasket ut. Jeg kunne uten å nøle seilt videre i noen måneder. Hverdagen innhenter oss desverre alltid, og nå er det på tide å fokusere på jobb/skole.

Hvis jeg skal konkludere denne ferien med to ord må det bli HELT SUPER! Jeg har fått masse erfaring, og føler at jeg har en bratt læringskurve. Frem mot en jordomseiling er det sinnsykt mye å lære seg og det er bare å tilbringe mest mulig tid på sjøen. Ut året vil jeg prøve å få seilt det jeg kan når jeg kan, men jeg frykter at jobb og hverdag vil sluke opp for mye tid. Neste år blir det uaktuelt å være med på bærumsfest og seglveckan. Da skal jeg seile til Shetland. Før den tid kan vi kanskje få skvist inn en skagentur i påsken også..



Ole fikk første fisken!

Videre fremover skal Aud få repartert innenbordsmotoren sin, få undersøkt skroget etter skaden som oppsto, fikset elektrisk anlegg, og oppgraderes med mer utstyr for lengre turer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar