mandag 19. juli 2010

Kristiansand - en oppdatering

Status:
Etter ca tre dagers seilas fra Bergen med varierende vær, mye bra seiling og noe slit ankom vi i dag morges Kristiansand til tåke og yr. Vi har ikke stresset nedover, men overnattet en natt til kai, spist hamburger i Haugesund, is på Lista og ellers tatt livet med ro.

Aud har fått kjenne kjøret denne sommeren og det er stadig vekk ting å fikse, slik som seg hør og bør på gamle skuter. Motorfestet til påhengeren er knekt, benkeplatene i cockpiten (som jeg og Ola brukte en evighet på å lage) er fillebiter, og lanternen i masta er kortsluttet. Alt dette fikser vi her i Kristiansand. Nå blir det en natt her med sjenk og tjo og hei, før vi seiler videre nord mot neste destinasjon (foreløpig usikkert hvor).

Tilbake til Nordsjøen:
Jeg føler jeg må tilbake til førsøket på å nå Shetland og forsøke å utdype litt hva som gikk galt der ute i det blå. Kvelden søndag for en uke siden seilte vi inn i et lavtrykk som så ut som satans grotte. Ola avløste meg på roret kl.20.00 og i det han gikk på vakt sa jeg til han; "det vi har forut ser ut som et helvetes uvær.." Og det var det også. Det var meldt liten til stiv kuling i det farvannet vi skulle seile i så vi var forberedt på hard vind, men det som skulle komme de neste timene hadde ingen av oss forutsett. Været bygget seg sakte, men sikkert opp de neste timene og innen midnatt var det mayhem. Vi bestemte oss for å kun seile på stomfokken (det minste seilet) og legge vinden i ryggen og ri stormen av i løpet av natten slik at vi kunne fortsette mot Shetland dagen derpå. Marius gikk på vakt kl. 00.00 - han hadde en rorvakt jeg ikke ville unnet min værste fiende. Bølgende bygget seg opp noe helt sinnsvakt og de høyeste bølgende anslår vi til å ha vært like høye som masten (ca 10 m!!). Vi surfet nordover i en voldsom fart. Kartplotteren registrerte raskeste hastighet på 11,5 knop, men vi tok inn plotteren når det ble så ille at den ikke ville samarbeide, så den virkelige toppfarten får bare gudene vite hva var..

Så til hendelsen som drepte alt håp om å nå Shetland. Jeg gikk på vakt kl. 0400 på natten. Det var selvfølgelig helt umulig å sove i vår lille jolle av en seilbåt når elementene viste styrke, og vi var rimelig utslitt etter nesten to døgn med berg og dalbane. Tidligere på natten bestemte vi oss for å ta på oss overlevelsesdraktene vi fikk låne av Christian Radich i tilfelle noen av oss skulle havne i sjøen. Jeg og Marius satt i cockpiten, jeg til rors og Marius nettopp ferdig med sin rorvakt. Ola lå inne i båten og holdt seg fast. Jeg hadde sittet til rors ca en halvtime da vi surfet ned en bølgedal og jeg ikke klarte å rette opp båten for og få neste bølge i hekken. Bølgen slo inn i båten sidelengs og vi fikk en kraftig oversjø inn i cockpiten. Båten krenget så masten nesten lå i vannet og jeg ble kastet over rorkulten. Vi satt begge sikret fast i båten slik at vi aldri ville bli skyllt på havet. Da jeg kommer til meg selv kikker Ola opp av luka på cockpiten og sier "det gikk vel fint det vel?" "Ja, det virker sånn" svarte jeg. Idet jeg skulle begynne å rette opp båten etter knockouten merket jeg at jeg ikke hadde noen styring. Metallfestet til rorkulten var brukket tvers av og det var helt umulig å få kontroll på båten. Gode råd var dyre og jeg kastet ut det nye drivankeret jeg hadde kjøpt inn til formålet. Det holdt i ca tjue minutter før sjøen revnet hele ankeret (gjett om jeg skal kjefte på forhandleren Maritim i Fredrikstad!). Utover morgentimene roet været seg sakte, men sikkert ned og Ola og Marius gikk i gang med å lage en provisorisk løsning for å få rorkulten opp å gå, mens jeg ryddet i båten som så ut som den var ristet som en milkshake. Da vi etterhvert fikk ordnet en løsning vi kunne styre på ble vi oppkalt på VHF av seismikkbåten som jeg forklarte for to innlegg siden, og resten er historie og øl i Bergen by.

Hadde det ikke vært for at vi var så godt forberedt, med alt av sikkerhetsutstyr og mannskap som sloss til pina tar dem kunne dette gått mye værre. Hadde ikke rorkulten brukket hadde vi sannsynligvis ridd stormen av, nådd Shetland og alt ville vært fryd og gammen. Det var vel det jeg hadde på hjertet om den hendelsen - som jeg i ettertid ikke ville vært foruten. Bedre måte å forberede seg til jordomseiling finnes vel ikke og jeg er mer motivert enn noen gang for å seile rundt ekvator for egen kjøl.

Her er noen bilder fra den siste tiden med Nordsjø, fest og moro:


Genakerseiling i Nordsjøen................................Herre med briller og bølger


Den første oljeriggen dukker opp............................Ola er konsentrert i grov sjø




Med overlevelsesdrakter - noen timer før rorkulten brakk




Her fikser gutta den brekte rorkulten. Gaffa og stropper fungerer til alt!



The one and only Suvivor man - mannen med ni liv



Vakker solnedgang over Vågen i Bergen..........Drunkento(u)r bader før vi går på byen



God steming!


3 kommentarer:

  1. Gosh! Det er litt av en tur dere har hatt gutter!! Jeg må innrømme at jeg sov dårlig f.o.m natten dere startet ferden over, spesielt etter at jeg så værmeldingen.. Men det som alikevel beroliget meg var vissheten om at dere er så fornuftige som dere er, og jeg var hele tiden trygg på at dere ville ta kloke avgjørelser, hvilket dere gjorde :o) Jeg er meget imponert over hvordan dere har taklet situasjonen, og jeg vil tro dette er en god erfaring å ta med seg videre.. tross alt. Uansett, UTROLIG GODT å ha dere innenfor Norsk farvann igjen :o)) Selvsagt var det synd at dere ikke fikk oppleve Shetland, men Shetland blir jo ikke borte med det første, så den opplevelsen får dere heller ha tilgode ;o) Ship ohoi! Og GOD tur videre hjem :o) KOS dere!! Klemmer, Rita

    SvarSlett
  2. Høits, selv gamle husan skjønner at lager man benkeplater av gamle finèrplater burde de vært ødelagt lenge før du satt ut båten. Setter for øvrig stor pris på at du tar kontakt snart, har ikke hørt fra deg siden du terroriserte nabolaget med bildekket.

    SvarSlett
  3. Husan, gamle ørn! Benkplatene var av vanlig tre, ikke finèr. De var impregnerte og malt, limt og behandlet med silikon, men nordsjøen ble desverre litt for mye for dem.. Bildekket er nå stuet inn i min hybel på Nordstrand hvor det fungerer som nattbord. Kan tilbakeleveres mot en kontantsum vi blir enige om. Tar kontakt i løpet av uken..

    SvarSlett