søndag 9. mai 2010

Boys on the docks - Aud sjøsatt




I dag har jeg og Espen vært i Fredrikstad og ENDELIG fått sjøsatt båten. Det var jaggu på tide. Egentlig burde den vært på vannet for en måned siden, men bedre sent enn aldri! Båten fløt, motoren startet og alt er som det skal være. Det vi si, det gjenstår masse arbeid for å få den seilklar. Jeg har oppgradert seilgarderoben med splitter nytt storseil, og kjøpt en brukt genaker og stormfokk. Riggen må klargjøres, og det elektriske anlegget er en tragedie og trenger oppmerksomhet. Dassen skal fikses, eller byttes i en porta potti. Er det noen som trenger en pent brukt porselendass, send meg en mail!=)

På lørdag var jeg på langturseminar med selveste Jimmy Cornell. Det var utrolig lærerikt og jeg fikk masse gode tips om valg av rute, utstyr, båt, crew og sikkerhet. Jeg kjøpte også boken hans "A passion for the sea - reflections on three circumnavigations". Boken var signert og i tillegg skrev han "To Kristoffer. Fair winds in 2012. Jimmy Cornell". Nå har kongen av langturseilling ønsket meg lykke til på reisen, og da kan vel ingen ting gå galt!

Fremover blir det klargjøring og testing i 17.mai-helgen og kanskje Oslofjordseilas, kanskje Skagen i pinsen og ellers planlegging frem mot Shetland. Avreise til Shetland er 5. juli. Til den turen trenger jeg fremdeles et mannskapsmedlem til. Ønsker du tre uker med sjø, seiling, eventyr og moro i sommer, og har anledning uke 27-29, ta kontakt! En Shetland seilas er egentlig langt over mitt kunnskapsnivå, men den enste måten å lære er å hoppe ut i det. Jeg kan garantere en passe ukomfortabel, men spennende tur.

1,2,3- sjøsatt:



Frank Sobotka var også på marinaen denne søndagen:



En lykkelig båteier - anno 1974:



Ny seilgarderobe:





"You know what the trouble is, Brucey? We used to make shit in this country, build shit. Now we just put our hand in the next guy's pocket."

- Frank Sobotka






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar