mandag 29. juni 2009

Znart i feriemodus


Mickis, skjærgårdspils og idyll



S/Y Aud Fredrikstad logo på akterspeilet - vakkert=)



S/Y Aud logo på hver side av baugen


Strømstad lå for våre føtter.

Jeg og Michael gledet oss villt til å komme oss ut på bøljan blå. Perfekte vindforhold med 5 m/s fra NØ og ikke en sky på himmelen. Vi skulle ned til Strømstad for å møte noen kompiser i en annen seilbåt. Slik skulle det ikke gå..

Da alt var klappet og klart fyret jeg påhengeren og bakket ut av båtplassen. Når jeg hadde bakket langt nok hev jeg påhengeren i forward, men ingenting skjedde. Giret hoppet plutselig ut og den ville verken i revers eller forover. Vi ble liggende på tvers mellom cabincruisere og seilbåter mens vinden sakte men sikkert tok tak i båten og dyttet oss mot land. Etter mye banning og sverting klarte vi endelig å fortøye til bensinbryggen 50 meter lenger inn i marinaen. Hva gjør vi nå da, spurte Michael. Tja, hovedmotoren er havarert, påhengeren som tilsynelatende var i perfekt teknisk stand vil ikke gå i gir, og jeg er langt i fra erfaren nok til å seile båten til Strømstad uten fremdriftshjelpemidler. Ute på åpen fjord går det greit, men til og fra kai bli litt for teknisk foreløpig. Dessuten hadde vi motvind inn i marinaen. Vi måtte innse at det så mørkt ut med Strømstadtur. Vi tok oss et kjapt bad på Foten og satte oss i bilen med retning Drøbak og hytta til Mickis. Slett inget dårlig alternativ det, men pokker så surt alikevel.

Dagen etter reiste jeg tilbake til båten for å fortsette ferieforberedelsene. Per Øyvind, marinaens lokale altmuligmann fortalte meg at han hadde en kompis som kunne se på hovedmotoren denne uken, og han regnet med at det var mulig å få planet toppen før ferien starter. Da ser det ut som om vi kan ha med oss en Volvo Penta i topp stand til Skagen alikevel!

Ellers brukte jeg forrige uke til å kjøpe inn utstyr og fikse ho Aud. Brutter`n vinsjet meg opp i masten slik at jeg fikk montert ny windex, og alt rotet etter forrige tur ble ryddet opp. VHF, nødraketter, kompass, dekor, papirkart og radarreflektor er på også plass. Det som gjenstår nå er å få igjen Garmin plotteren fra service, få fikset motoren, og få smurt nytt lag bunnstoff. Det skulle være akkurat passe med arbeid på en uke, utrolig hva man får gjort fra Bergen. Dassen er fremdeles tett, men det er en jobb jeg har veldig lite lyst til å give løs på. Havner vi i nød der ute i det blå blir alternativet "ræv over rekke", helt supert det.

Hva gjelder mannskap og reiserute i sommer er det fremdeles mye uklart. Målet mitt med denne ferien (og båtkjøpet forøvrig) er å bli vant med å bo i båt i flere uker i strekk. Jeg har planlagt å være med på seglveckan i uke 29, og målet er å nå Skagen i løpet av sommeren. Utover dette har jeg ikke tenkt å planlegge så mye mer.. Loffe rundt for å kose seg med båt og venner det jeg skal bruke ferien til.

Mannskapssituasjonen er at verdens beste matros, Ola, desverre måtte droppe mye av turen grunnet ekstra arbeidstur med Statsraad Lehmkuhl. Karriere går foran ferie, det har vi full forståelse for! Det gledelige er at han mønstrer på Aud for noen dager mot slutten av juli. Ellers skal min gode venn fra militæret Ole Petter henge med på ubestemt tid. Michael og Espen har også sagt seg villige til å leke sjørøver i løpet av ferien. Er det andre som har lyst til å være med er det bare å ta kontakt!

Så sant jeg har tilgang på internett nedover søtabror`s kystperler vil jeg jevnlig blogge om feriens utvikling, fyllehistorier og annet snadder. Bare å følge med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar